2016-06-01 10:24:00 Rodnom jednakošću protiv nasilja u intimnim partnerskim vezama U školskoj godini 2015./16. naša škola sudjelovala je u još jednom projektu Udruge CESI iz Zagreba, financiranom sredstvima Europske unije. Riječ je o projektu „Rodnom jednakošću protiv nasilja u intimnim partnerskim vezama“ koji se istovremeno provodi u Republici Hrvatskoj, ali i u Njemačkoj, Grčkoj, Austriji, Cipru, Španjolskoj i Rumunjskoj. U Republici Hrvatskoj u projektu je sudjelovalo 12 škola, među kojima i naša. U svim zemljama i školama, projekt je bio isti – izabran je jedan razredni odjel 2. razreda u kojem je provedeno 13 radionica u trajanju 45 minuta, nakon čega je slijedila kampanja s ciljem senzibiliziranja javnosti o problemima nasilja u mladenačkim vezama. U našoj školi u radionicama je sudjelovao 2.a razred, koji je tijekom 13 radionica na satovima razrednika, ali i satovima psihologije prošao četiri modula: uvod i postavljanje ciljeva, rodni stereotipi i rodna jednakost, kvalitetne i štetne veze i nasilje u intimnim vezama. Učenici i učenice su razgovarali o značenju svoga imena, o svojim očekivanjima i ciljevima radionica, o rodnim stereotipima „Što znači biti djevojka i što znači biti mladić?“, o tome što im se sviđa, a što ne sviđa vezano uz ženski i muški rod, o razlici između spola i roda, odlučivali slažu li se ili ne slažu s pojedinim tvrdnjama, sudjelovali u kvizu o zanimanjima i ulogama žena i muškaraca, raspravljali o tome što za njih znači ljubav, kakve su adolescentske veze, koja je razlika između kvalitetnih i štetnih veza, te koji su rani znakovi upozorenja da je veza štetna. Na završnim radionicama prepoznavali su i definirali vrste nasilja u mladenačkim vezama, analizirali priče o nasilju u vezama, te slučajeve nasilja, razgovarali o mitovima u nasilju, te kako reagirati ako se oni ili netko od njihovih prijatelja ili prijateljica nađu u nasilnoj vezi. Nakon 13 odrađenih radionica, manja grupa zainteresiranih učenika i učenica pristupila je osmišljavanju kampanje projekta. Odlučili smo se za izradu straničnika (bookmarker-a) koji ćemo podijeliti učenicima i učenicama. Izabrana idejna rješenja za straničnike izradile su Karla Jakopović i Andrea Križan, obje učenice 2. a razreda. Osim straničnika, u kampanju smo uključili i izbornu nastavu psihologije u 2. i 3. razredu, koji su prvo posjetili križevačku udrugu „Hera“ koja se bavi ljudskim pravima, s posebnim naglaskom na pravima žena i djece, te vodi SOS – telefon i savjetovalište za žrtve nasilja, a nakon toga i Centar za socijalnu skrb Križevci. Od Marine Švagelj Jažić, predsjednice udruge „Hera“ učenici i učenice s izborne nastave psihologije saznali su više o vrstama nasilja, znakovima po kojima se može prepoznati žrtvu, ali i nasilnika, posljedicama koje nasilje ostavlja, kao i upute kome se mogu obratiti ukoliko se oni ili netko od njima bliskih ljudi nađe u nasilnoj vezi. U Centru za socijalnu skrb Križevci, s učenicima i učenicama razgovarale su socijalna radnica Kristina Trbuha i psihologinja Jelena Krmpotić. One su govorile o svojim iskustvima u radu s obiteljima i djecom koja dolaze iz nasilnih obitelji. Nakon posjeta udruzi „Hera“ i Centru za socijalnu skrb Križevci, izborna nastava psihologije u 2. i 3. razredu izrađivala je plakate na temu rodne jednakosti i nasilja u vezama. Plakati su izloženi na katu škole u hodniku tako da ih svi učenici i učenice mogu slobodno pogledati. U ponedjeljak, 30. svibnja 2016. u Kući Europe u Zagrebu održana je završna konferencija projekta „Rodnom jednakošću protiv nasilja u intimnim partnerskim vezama“. Na konferenciji su govorile Pravobraniteljica za ravnopravnost spolova, Višnja Ljubičić, zamjenica Pravobraniteljice za djecu, Maja Gabelica Šupljika, Darko Tot iz Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta, Alma Rovis Brandić iz Agencije za odgoj i obrazovanje, te Marija Goatti Matijević iz Službe prevencije, Ravnateljstva policije MUP-a RH. Najzanimljiviji dio konferencije bila je prezentacija provedbe pilot programa u školama, gdje se predstavljala svaka od 12 škola uključenih u ovaj projekt. Našu školu predstavljale su Mihaela Galaš i Helena Habijanec, obje učenice 2.a razreda. One su napravile odličnu prezentaciju s prikazom kampanje u našoj školi. Oduševljenje publike dobile su podjelom straničnika koje smo izradili u sklopu kampanje. Iako, po vlastitom priznanju, 2.a razred u početku nije bio oduševljen kad su izabrani kao razred za provedbu pilot programa, kasnije su im se radionice jako svidjele. Doživjeli su to kao priliku gdje mogu otvoreno razgovarati, propitivati svoje stavove, argumentirati ih i braniti, kreativno se izražavati, družiti se i naučiti neke nove stvari. Ovom prilikom željela bih zahvaliti cijelom 2.a razredu i njihovoj razrednici, Dubravki Bezerić na spremnosti na suradnju, otvorenosti i kreativnosti. Posebno zahvale idu Karli, Andrei, Mihaeli i Heleni na velikom trudu, angažmanu i hrabrosti u izradi straničnika i prezentaciji kampanje na konferenciji, te svim učenicima i učenicama izborne nastave psihologije iz 2.abc i 3. abc razreda. Sanela Štubelj, prof. psihologije |
Gimnazija Ivana Zakmardija Dijankovečkoga Križevci |